Знайти шлях до єдиного,
не схожого на інші,
людського серця.
В.О.
Сухомлинський
Процес
становлення незалежної демократичної України з її прагненням стати повноправним
членом європейської спільноти передбачає всебічне утвердження в суспільному та
індивідуальному бутті цивілізованих норм життя на основі загальнолюдських та
духовних цінностей, моральних і культурних засад життя українського народу.
Стан
духовної культури і моралі суспільства як у світі, так і в Україні, викликає
занепокоєння. Корозія усталених духовних цінностей є наслідком прагматизації
життя, пропаганди насилля, нехтування правових, моральних, соціальних норм і за
своїми масштабами становить глобальну соціальну проблему.
Відсутність
у частини молоді навичок конструктивного спілкування, загальних принципів
розуміння сутності найпростіших соціальних процесів і явищ призводить до
конфліктів, стресових ситуацій, неадекватної соціальної поведінки. Як наслідок
– «втеча молоді від реальної дійсності» в алкоголізм, наркоманію, віртуальне
комп'ютерне середовище.
Духовні
чесноти українського народу втрачають свою дієвість. Упродовж останнього
десятиріччя зруйновано традиційні для українців цінності, які гармонізують
відносини людини з суспільством. Для досягнення матеріального життєвого успіху
як головної мети пропагуються аморальні засоби. Це спричиняє загальну кризу
моральності.
Соціальні умови, що продукують
меркантильність і цинізм, призводять до деформації системи цінностей у доволі
значної кількості громадян України. Знецінюється одвічне: любов, сім'я, культурні
цінності; гіпертрофується матеріальне та культивуються особисті потреби і
задоволення. Зниження рівня суспільної та особистої моралі, сприйняття молоддю
гедоністичних настанов, раннє статеве життя ведуть до формування особистості,
котра не здатна створити міцну сім'ю, народити і виховати дітей. Як наслідок –
поглиблюється демографічна криза.
Сьогодні
у нашому суспільстві виникла нагальна потреба в творчих, діяльних, обдарованих,
інтелектуально й духовно розвинених громадян. Тому перед усіма нами стоїть нелегке
завдання – створення умов для духовно-морального становлення дитини, її
підготовки до моральної, творчої, соціально-значущої, сповненої особистісного
сенсу життєдіяльності; виховання гармонійно-розвиненої, творчої особистості.
Саме
тому, пріоритетним напрямком у роботі з ліцеїстами я визначила всебічний та
гармонійний розвиток особистості, яка здатна до саморозвитку, самовиховання та
самореалізації у суспільстві, яка керується загальнолюдськими цінностями,
глибоко розуміє традиції свого народу та примножує їх. Це людина у якої багатий
внутрішній світ. Але таку людину потрібно виховати.
На
початку своєї діяльності зрозуміла: щоб створити справжній колектив у якому
кожен розуміє іншого, допомагає один одному, співпереживає, або принаймні –
намагається зрозуміти, потрібно дуже добре вивчити кожного ліцеїста окремо.
Уміння виховувати – це все-таки мистецтво, таке ж
мистецтво, як добре грати на скрипці або роялі, добре малювати картини, бути
гарним слюсарем або пекарем. А важливий показник педагогічної майстерності, на
мою думку – це пошук нових шляхів підходу до дітей, уміння впливати на них.
Ефективність
виховного впливу на ліцеїстів значною мірою залежить від встановлення
правильного контакту . А справа ця нелегка. Відразу знайти спільну мову і
контакт з колективом важко. Для цього необхідний тривалий час. У процесі роботи
неминучі й конфліктні ситуації. Тому майстерність класного керівника полягає в
тому, щоб вчасно підказувати вихованцям правильну лінію поведінки, переконати
їх, розбудити їхню думку, повірити в їхні сили та можливості, підтримати їх
добрим словом. А слово – це найтонший різець, здатний доторкнутися до
найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним – велике
мистецтво. Словом можна створити красу душі, а можна й спотворити її. Слово –
це ніби той місток, через який наука виховання переходить у мистецтво,
майстерність. Воно потрібне дитині кожної хвилини – і тоді, коли вона
втішається радощами життя, і тоді, коли її серце стискає сум.
Провідна ідея мого досвіду – це особистісна
зорієнтованість з урахуванням психофізіологічних особливостей дітей у
навчально-виховному процесі, забезпечення комфортних і безпечних умов для
розвитку особистості вихованця, реалізація його природних нахилів, соціалізація
учнів.
Щоб краще вивчити дитину необхідно на початковому етапі
ознайомитися з особовими справами ліцеїстів, провести анкетування, відвідати
ліцеїстів вдома, з метою знайомства з членами родини та соціальними умовами
проживання; провести з дітьми індивідуальні та групові бесіди; ознайомитися з
колом їх інтересів; відвідати тренування; провести бесіди з тренерами та
батьками.
Мене цікавить не лише питання навчання та ставлення до
нього, а й рівень вихованості дитини, її розуміння життя, ставлення до своїх
батьків, друзів, бо успіх виховної роботи класного керівника багато в чому
залежить від глибокого проникнення у внутрішній світ дітей, від розуміння їхніх
переживань та мотивів поведінки. Тому вивчити, чим живе дитина, які її інтереси
й нахили, особливості волі й риси характеру, - це означає знайти правильний
шлях до серця, використати найдоцільніші методи педагогічного впливу. І, знаючи
особливості ліцеїстів, їх інтереси, рівень вихованості, мені легше скласти
цілеспрямований і дієвий план виховної роботи з групою.
Навчатись і тренуватись до ліцею приїздять діти з усіх
регіонів України. У всіх
дітей різні характери, інтереси та прагнення. Тому постає проблема навчити
ліцеїстів жити разом, виробити свою власну життєву позицію та створити в
колективі здоровий психологічний мікроклімат для навчання і творчості.
Переконана,
що лише розуміння й відчуття інтересів, потреб, запитів ліцеїстів, прийняття їх
такими, якими вони є, визнання у кожному з них особистості дозволяє більш-менш
точно спрогнозувати далеку перспективу, намічену в групі. Це успішне закінчення
навчання та виховання підготовленого до сучасного життя, соціально активного та
гуманістично-спрямованого ліцеїста, який чітко орієнтується в реаліях
сьогодення.
Розумію,
що як класний керівник повинна тісно співпрацювати з батьками ліцеїстів,
викладачами, психологом, соціальним педагогом, тренерами.
В.О.Сухомлинський писав: «В наші дні немає важливішого у
сфері виховання завдання, ніж навчити батька й матір виховувати своїх дітей».
Сім’я – клітинка соціального організму, яка живе з ним у
єдиному ритмі, відображає у своєму складі, мов краплинка води, і великі ідеї, і
велику загальну мету.
Вважаю, що висока ефективність моєї роботи цілком пов’язана з тісним
контактом з батьками. Цей напрям роботи можна вважати найскладнішим. У моєму класі
є неблагонадійні і неповні родини, і це ускладнює роботу з батьками. Соціальні
психологи стверджують: якщо сім’я зацікавлена у вихованні особистості дитини,
то сили школи потроюються. Адже цей розвиток успішний лише завдяки спілкуванню,
взаєморозумінню і співпраці з батьками.
Для того, щоб батьки бажали йти до навчального закладу,
вони повинні бачити зацікавленість педагога у процесі навчання і виховання.
Коли я віддаю весь свій час, всю свою душу дітям, серця батьків не залишаються
байдужими.
Зокрема,
роботу з батьками спрямовую на
підвищення їх педагогічної культури (проведення круглих столів для батьків, бесід та тренінгів). Хоча в умовах нашого закладу це
досить складно (2/3 дітей – іногородні, тому у батьків, в силу різних причин,
немає змоги часто приїздити до ліцею), тому з батьками дітей, які мешкають в
гуртожитку, в основному спілкуюсь в телефонному режимі. Хотілося б , щоб батьки
розуміли, що саме вони – основні вихователі власних дітей, а ліцей та педагоги
– їх перші помічники у цій нелегкій справі – формування особистості найріднішої
для них дитини.
Працюючи
в навчальному закладі, де навчаються на прості учні, а спортивне майбутнє нашої
держави, актуальним є створення програми виховної роботи з ліцеїстами, яка буде
направлена допомагати юним спортсменам в підготовці до дорослого самостійного
життя. Тому головною ідеєю програми є виховання громадянина як члена
демократичної держави, особи, що відчуває й цінує ідеали, свободу й рівність,
усвідомлює вартість людської гідності, здатна сама визначити пріоритети
власного життя, прагне встановлення справедливої і стабільної політичної
системи. Цього всього я прагну своєю діяльністю.
Немає коментарів:
Дописати коментар