Тепло душі, красу любові від серця - серцю дітям ввідаю...


Золоті зерна істини
Авторська програма виховної роботи з ліцеїстами ІІV курсів

 Уся майстернасть вихователя полягає в тому, щоб,
знаючи, якою повинна бути людина, вміти одухотворити
її прагнення до свого власного ідеалу.
                                                                                                    В. Сухомлинський
                

Пояснювальна записка
В умовах трансформаційних змін у суспільстві виникає потреба в перебудові навчально-виховного процесу згідно із новими реаліями та вимогами нинішнього етапу розвитку суспільства. У зв’язку з цим актуальними є проблеми створення умов для розвитку особистості, здатної до творчого сприйняття світу, самоорганізації та самоактуалізації, спрямованої на інноваційний розвиток, що зумовлено принципом індивідуального суперництва в суспільстві.
Так, виховання особистості, яка є «зручною» для держави і підкоряє власні інтереси суспільним, більше не відповідає сучасним реаліям. Натомість актуальним є створення сприятливих умов для різнобічної реалізації багатоманітної людської природи. Шлях для реалізації зазначеної мети полягає в гармонійному поєднанні індивідуальних потреб та інтересів особистості із суспільними вимогами.

За таких умов змінюється роль педагога. Уже не відповідає вимогам сучасності традиційна романтична модель вихователя, яку можна порівняти зі скульптором, що з глиби мармуру творить геніальну скульптуру, яка відповідає його ідеалам. Роль сучасного педагога набагато прозаїчніша. Він більше нагадує рейки, на яких рухаються потяги. Усі потяги різні за розміром, швидкістю, кількістю пасажирів, кмітливістю машиністів..., але всі рухаються лише в напрямку прокладених рейок. Тобто, вихованцю не нав’язують певні правила та стандарти, а створюють умови для розвитку його потенціалу. Така роль педагога дозволяє сформувати особистість шляхом спрямованого розвитку її потенційних можливостей. Особистість, яка готова до вирішення нестандартних проблем, адаптації до мінливих умов буття виступає активним суб’єктом перетворення світу на засадах, що відповідають вимогам сучасності.
Саме тому, головним завданням закладу освіти на сучасному етапі є виховання  сильної, конкурентоспроможної особистості, здатної проявляти себе у всіх сферах життєдіяльності.
В основу програми «Золоті зерна істини» покладено педагогічні ідеї В. Сухомлинського. «Хто знайде Золоте Зернятко Істини, той зрозуміє, для чого людина живе на світі», – писав видатний педагог. Декому потрібно працювати все життя, щоб знайти таке зерно. Завдання педагога – допомогти вихованцям зібрати ці зерна, щоб вони проросли у вихованцях могутніми паростками добра, чуйності, людяності, поваги до свого роду, нації, її культури та побуту. Програма допоможе ліцеїстам зрозуміти себе, розібратися в навколишньому світі і тим самим зробити перші кроки до пошуку «золотих зерен істини».
        В центрі уваги програми передусім – дитина, особистість, її духовний світ та моральні цінності. Всебічно розвинена особистість втілює в собі повноту і гармонію сил, здібностей, потреб, які визначають моральну, ідейну, громадянську, розумову, творчу, трудову, естетичну, емоційну, фізичну досконалість.
Призначення програми – виховати інтелектуально розвинену, соціально зрілу, високоморальну особистість з постійним прагненням до саморозвитку, самоорганізації, самовдосконалення. Кожен ліцеїст повинен чітко усвідомлювати, що шлях до самовдосконалення лежить через пізнання самого себе. Тому кожному необхідно мати глибокі знання про власну особистість, про загальні проблеми світу, людства, країни, в якій ця особистість розкривається.
Програма «Золоті зерна істини» розроблена відповідно до Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Конвенції  ООН про права дитини, Наказу Міністерства освіти  та  науки  України  від 31  жовтня 2012 року  №1243  «Про Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України», Національної стратегії розвитку освіти, нових концептуальних підходів до виховання дітей, підлітків і молоді у національній системі освіти та передбачає виховний процес, спрямований на виховання громадянина, покликаного усвідомлювати себе часткою своєї родини, ліцею, міста, держави, всесвіту, здатного, спираючись на досвід попередніх поколінь, розбудовувати суверенну Україну, маючи при цьому високий рівень інтелекту, правової, екологічної культури, гарно володіючи державною мовою, толерантно ставитись до культур інших народів, які проживають в Україні.
Програма виховної роботи ґрунтується на принципах особистісно-орієнтованого, комплексного підходу до організації виховного процесу й  розрахована на організацію виховної роботи з ліцеїстами І – ІV курсів (8 – 11 клас) протягом чотирьох навчальних років.
Мета програми – створення реальних позитивних умов для формування успішної, життєстійкої, конкурентноспроможної особистості, здатної до самореалізації у будь-якій сфері життєдіяльності, готової до саморозвитку та творчої реалізації.
   Головними завданнями є:
  • створити у навчальній групі умови для формування гармонійно розвиненої та творчої особистості кожного вихованця;
  • спонукати ліцеїстів до неперервної освіти та розвитку власних здібностей шляхом залучення їх до організації та проведення  профорієнтаційних заходів, колективних творчих справ, інтелектуальних ігор,  участі у гуртках;
  • розвивати вміння соціально адаптуватися, володіти собою в складних життєвих ситуаціях, дотримуватися самодисципліни, самоконтролю;
  • формувати екологічну, естетичну, правову, політичну, духовну та моральну культуру особистості, яка глибоко усвідомлює громадянську позицію, культ знань;
  • виховувати основні риси сучасної ділової людини, потребу у веденні здорового способу життя.
        Очікувані результати:
  • особистісне та інтелектуальне зростання кожного вихованця; реалізація  ініціатив та прагнень;
  • удосконалення пізнавальних, організаторських та творчих умінь і навичок ліцеїстів;
  • розвиток високоінтелектуальної, комунікативно, інформаційно та політично компетентної свідомої особистості з активною громадянською позицією, цілеспрямованої, здатної до самореалізації, самовиховання, готової до творчості, зі сформованими активністю та креативністю, умінням критично мислити, шукати раціональні шляхи подолання труднощів;
  • сформованість стійких уявлень та понять про духовне здоров’я та його прояви через загальнолюдські цінності (милосердя, співчуття, взаємодопомогу);
  • здатність кожного ліцеїста до самопізнання, самовдосконалення та самовиховання.
Змістом програми передбачено використання таких форм роботи з ліцеїстами:
  • години спілкування; 
  • лекції; 
  •  бесіди;
  • відкриті трибуни;
  •  інтелектуальні ігри;
  •  вікторини;
  •  турніри;
  •  диспути;
  •  тренінгові заняття;
  •  конкурси;
  •  свята.


                

      
     

Немає коментарів:

Дописати коментар